Francisco Toras bortgång

Andreas Qassim q327@hotmail.com
Mon, 16 Sep 2002 19:43:20 +0000

Detta är verkligen sorgligt. Trots att jag aldrig träffat människan - jag
vet inte ens hur han ser ut - känns det nästan som man kände honom.

Jag växte upp med Bamse, från sent 70-tal till tidigt 90-tal, och nu i
efterhand vet jag ju att Tora stod för en väldigt stor del av teckningarna
under den perioden. Som liten knatte trodde jag, som de flesta andra, att
det var Rune som tecknat rubbet i tidningarna. När Bo Michanek kom in i
bilden trodde jag helt enkelt att den gode Rune hade "bytt" stil; Rune och
Tora var "den gamle Rune"; Michanek var "den nye Rune".

Francisco Tora har i skymundan fått ta emot en del spott och spe, kanske
framförallt från andra tecknare, och visst, perfektion verkade inte tillhöra
de prioriterade elementen i hans hantverksutövande. Saken är den att BAMSE
ALDRIG HAR HANDLAT OM PERFEKTION. Det är just imperfektionen som gör hans
teckningar så charmiga. Han förstod liksom vad den märkliga konstformen,
"Bamse-tecknande" handlade om. Saker som skaparglädje, stora tydliga
figurer, lättlästa och välkomponerade rutor befriade från onödiga detaljer
verkade infinna sig nästan automatiskt i hans seriesidor. Vem bryr sig om
figurerna är lite för stora eller för små i förhållande till varandra? Inte
ungarna som läser Bamse i alla fall. Jag gjorde det inte när jag var liten.

Faktum är att Tora står bakom teckningarna till flera av mina "all-time
favorites" i Bamse-tidningen. Äventyr som "Bamse på Bali"/ "Bamse i
Dandaka-Skogen", "Resan Till Någonstans" och kanske framförallt följetongen
om Bamses Mamma och Pappa, hör till den här kategorin. Att just dessa
episoder fått en plats i mitt hjärta har kanske minst lika mycket, eller
mer, med Runes berättargeni att göra. Men onekligen tillhör en stor del av
förtjänsten - att en liten kille i en liten förort till Växjö blev eld och
lågor varje gång det senaste numret av Bamse damp ner i brevlådan -
Francisco Tora.

Det är väldigt tråkigt, och ett hårt slag mot Bamsetidningen att denna
trogna Bamse-medarbetare lämnat oss.

/ Andreas

Chat with friends online, try MSN Messenger: http://messenger.msn.com