RE: Francisco Toras bortgång

Joakim.Gunnarsson@egmont.se Joakim.Gunnarsson@egmont.se
Mon, 16 Sep 2002 22:01:08 +0200

Andreas skrev:
	>Francisco Tora har i skymundan fått ta emot en del spott och spe,
kanske
	>framförallt från andra tecknare,

Det kan nog stämma, särskilt från oss som sett teckningarna innan de
korrigerades och trycktes i tidningen. Framförallt när figurer och föremål
bytte plats och storlek från en ruta till en annan eller när figurerna fick
tre armar...
Trots det föredrog jag hans stil framför den betydligt stelare landsmannen
Aparicis.
Och som Tony Cronstam påpekade under ett av de första frilansmötena för
Bamse jag var på:
Utan Tora kanske vi inte hade haft någon Bamse idag. Föreställer er en
situation där Rune inte längre orkar hålla sitt höga arbetstempo utan att
hitta en hjälptecknare 1975, och tvingas dra ned på utgivningen redan efter
tre år. Eller att han tvingats satsa på tidningen och istället inte får tid
till att göra fler tecknade filmer. Något som var nog så viktigt i
promotion-hänseende. Utan Toras hjälp kanske Bamse bara hade varit en lagom
framgångsrik serie i raden bland andra Rune A.-serier, och inte den stora
industri som figuren är idag.

Så all heder skall han ha för lång och trogen tjänst, för att aldrig ha
missat en deadline
och för sina trots allt charmiga teckningar.
Alla de där gångerna hans artwork gav mig nervösa ryck i benen kommer jag
säkert glömma med tiden. :-)

Hälsar

/Joakim -som-om-jag-skulle-vara-så-himla-bra-själv-då- Gunnarsson.