Matematikens och naturvetenskapens texter och språk i prov
Projektet finansieras av Vetenskapsrådet
Projektöversikt
I projektet vill vi utifrån framför allt ett skriftspråkligt perspektiv bidra till kunskap om vad det egentligen är som bedöms avseende matematiskt och naturvetenskapligt kunnande i internationella undersökningar som TIMSS och PISA, men även i bedömningssituationer som lärargjorda och nationella prov.
Språket har visat sig ha stor betydelse för lärandet men det spelar också en viktig roll vid bedömningar i skolan. Språkliga hinder kan göra att den kunskap som eleven demonstrerar i första hand blir läsförståelse, eftersom svaga läsare inte kommer så långt att de kan visa sina ämneskunskaper i matematik och naturvetenskap. Samtidigt finns det ord och uttryckssätt som är karakteristiska för olika ämnen och som därför rimligen är en del av kunnandet i ämnet. Det är angeläget att närmare undersöka vilken betydelse språket har i en verksamhet som prov.
Projektets övergripande syfte är att utveckla ny kunskap om, samt redskap för, validering av bedömningar i matematik och naturvetenskap med huvudfokus på skriftspråkets betydelse i den svenska delen av de internationella undersökningarna TIMSS 2003 och PISA 2003/2006. Studien syftar vidare till att genom sina resultat kunna bidra till en fördjupad förståelse av frågan om vad som kan avses med en bra bedömning av kunskaper i matematik och naturvetenskap på ett pedagogiskt-praktiskt plan.
Projektdeltagare
- Umeå universitet, Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar
- Uppsala universitet, Institutionen för didaktik
- Uppsala universitet, Institutionen för lingvistik och filologi
- Prof. Anna Sågvall Hein
- Eva Forsbom
- Ebba Gustavii (slutat)
- Markus Saers (slutat)
Material
Studien kommer primärt att utgå från TIMSS- och PISA-uppgifter, samt svenska resultat från dessa. Mer information om TIMSS kan du hitta här, och mer information om PISA kan du hitta här.
Publikationer och presentationer
- Ewa Bergqvist. 2009. A VERBAL FACTOR IN THE PISA 2003 MATHEMATICS ITEMS: TENTATIVE ANALYSES. I Tzekaki, M., Kaldrimidou, M. & Sakonidis, C. (red.) Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Vol. 2, s. 145-152. Thessaloniki, Grekland, 19-24 augusti. PME.
- Caroline Liberg, Eva Forsbom. 2009. Text and Language in Assessment of Mathematics and Science. I Saxena, A. & Viberg, Å. (red.) Multilingualism: Proceedings of the 23rd Scandinavian Conference of Linguistics, Uppsala University, 1-3 October 2008. ACTA UNIVERSITATIS UPSALIENSIS Studia Linguistica Upsaliensia 8, s. 328-332. Verkstaden Readability and Multilingualism. (URN och pdf)
- Eva Forsbom, Ebba Gustavii, Markus Saers. 2008. A TEI Model for TIMSS and PISA Assessments. I Proceedings of the Swedish Language Technology Conference (SLTC'08), s. 9-10. Stockholm, 20-21 november. (Abstrakt pdf)
- Peter Nyström. 2008. Identification and analysis of text-structure and wording in TIMSS-items. I Proceedings of the 3rd IEA International Research Conference (IRC 2008). Taipei City, Taiwan, 18-20 september.
- Caroline Liberg. 2008. A Genre Analysis of the Texts in TIMSS and PISA. Presentation vid CSSE DOUBLE SYMPOSIUM AND WORKSHOP: Beyond the Borders of Scientific Literacy: International Perspectives on New Directions for Policy and Practice, UBC, Vancouver, 3-5 juni.
- Eva Forsbom, Ebba Gustavii, Markus Saers. 2007. Uppmärkning av PISA-frågor. Projektrapport.
- Eva Forsbom, Ebba Gustavii, Markus Saers. 2007. Uppmärkning av TIMSS-frågor. Projektrapport. Version 2.